1. خانه
  2. سنگ کلیه در بارداری، خطرات و درمان
سنگ کلیه در بارداری، خطرات و درمان

سنگ کلیه در بارداری، خطرات و درمان

  • 11 بهمن , 1400
  • 0 لایک
  • 105 بازدید
  • 0 دیدگاه

سنگ‌های ادراری، تجمع مواد شیمیایی حل شده در ادرار هستند. هنگامی‌که غلظت این مواد به نقطه خاصی می‌رسد، متبلور شده و سنگ تشکیل می‌دهند. آیا می‌دانستید که یکی از علت‌های درد شکمی در دوران بارداری وجود سنگ‌های مجاری ادراری به‌خصوص سنگ کلیه است؟ اگرچه بروز سنگ کلیه در بارداری یک اتفاق نادر است، اما تشخیص صحیح و به‌موقع آن برای کاهش درد و جلوگیری از زایمان زودرس ضروری است. خوشبختانه بیشتر سنگ‌ها کوچک هستند و از مجاری ادراری عبور می‌کنند، اما سنگ‌های بزرگتر نیاز به مداخله و درمان پزشکی دارند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به سنگ کلیه در زنان باردار کمی بیشتر از زنان غیر باردار است. در مطالعه‌ای که اخیرا توسط کلینیک مایو روی ۳۰۰۰ خانم بادار انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که بارداری خطر ابتلا به سنگ کلیه علامت‌دار را افزایش می‌دهد و این خطر در سه ماهه سوم بارداری و نزدیک به زایمان افزایش می‌یابد و سپس یک سال پس از زایمان کاهش می‌یابد.

اما آیا ظهور سنگ کلیه در بارداری خطرناک است؟! مطمئنا سنگ کلیه می‌تواند خطرات و عوارض سلامتی بیشتری برای زنان باردار ایجاد کند و باعث ایجاد نگرانی شود. چراکه علاوه‌بر ایجاد تغییرات در سطح آب و الکترولیت بدن، با درد زیادی همراه است. تجربه نشان داده است که معمولا این عارضه منجر به پره‌اکلامپسی (افزایش فشار خون)، عفونت دستگاه ادراری یا زایمان زودرس می‌شود.

توصیه کلی پزشکان برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه در دوران بارداری شامل کنترل وزن بدن، مصرف زیاد مایعات، داشتن یک رژیم غذایی کم نمک و دریافت حداقل ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز ترجیحاً از منابع غذایی مانند محصولات لبنی به‌جای مکمل‌های کلسیم است.

خوشبختانه تشخیص و درمان سریع می‌تواند این بیماری و سایر عوارض ناشی از آن را برطرف کند و به مادران باردار اجازه دهد تا با یک بارداری سالم پیش بروند. در این مطلب به طور کامل به علت سنگ کلیه در بارداری، علائم و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید